Delica, Onda sau Volare?

Cind unul dintre bunii mei prieteni a facut un minisondaj, caci nu se putea hotari asupra subiectului pe care sa-l atace mai intii, cu rezultatul (cred ca aproape in unanimitate) hirtia igienica, subiectul mi s-a parut doar nostim si pretabil la zeflemele cit cuprinde. Articolul a si fost pe masura, de altfel, caci umorul prietenului este de-a dreptul delirant. Dar, iata ca primesc (pe mail) o „invitatie” la un sondaj (mda, ma mai distreaza chestionarele astea…) pt, daca am retinut bine titulatura, „produse casnice”. Care nu erau detergenti, ci chiar hirtia igienica si, asa, in treacat, niscaiva servetele. Ok, in definitiv, bietii de ei (astia din institutele de profil), trebuie sa cistige si ei o piine…

 Buuun. Incep chestionarul. Dupa 2-3 intrebari nesemnificative, pac!, una deschisa: „Ce marci de hirtie igienica cunoasteti? Va rugam sa le mentionati pe cele care va vin in minte spontan”. Hopa! Evident, in afara de Zewa, zau daca-mi aminteam vreuna… Si, ce-mi zic: ia sa vedem, dom’ne, daca acest subiect are oarece impact pe web worldwide. Din fericire, dau peste o persoana normala la minte, care, victima a unui sondaj similar, isi punea cam aceeasi intrebare: „Pfui! Pe bune daca-mi amintesc vreo marca! Exista MARCI la hirtie igienica???” (am citat aproximativ, precizez insa ca ultima intrebare este reala.) In fine, cu chiu cu vai reusesc sa-mi amintesc vreo 2-3 „brand”-uri. Si incepe tirul: da’, de care dintre urmatoarele ati auzit?; si pe care ati cumpara-o, va rugam sa raspundeti la fiecare dintre ele, chiar daca nu le cunoasteti, adica asa, macar din auzite; da’, cum vi se pare asta/ aia/ ailalta?; da’, din punct de vedere – finete/suplete/ design/ caracteristici/ diferente, bla-bla-bla pina la raport calitate/pret. Intelegeti, Zewa sau Milde sau Volare sau N-are-importanta-care-hirtie-igienica da bani, caci, nu-i asa, vrea sa-si imbunatateasca produsul, in conformitate cu „asteptarile” clientilor, si – prin urmare – vrea sa stie TOT.

Pina aici, traseul normal al intrebarilor din astfel de sondaje. In runda a doua insa, incepe abordarea de tip hard. A, nu va ginditi ca intrebarile ar fi devenit prea „explicite” sau prea „intime” (desi eu cred ca prima intrebare de bun-simt pe care ar fi trebuit s-o puna oricare dintre brand-uri ar fi fost: Stimati clienti, puteti folosi hirtia noastra in conditii de maxima siguranta sau va treziti cu ea bucatele in timp ce o folositi, la toaleta fiind?). Nu. pur si simplu, intrebarile au capatat o turnura psiho. N-as zice psihologica, caci iata, la finele cuvintului exista cuvintul logica, iar mie mi se parea ca am pasit intr-o lume ireala. „Cum” ma simt dupa ce o folosesc? Aaaa? Imi „creeaza” o senzatie de placere/ satisfactie/ bine? Oooo/aaa??? Si, sumumul: „Va rugam, pt urmatoarele intrebari, sa dati click pe unul dintre cele 2  desene, in dreptul figurii corespunzatoare, in ordinea aceasta: mai intii, pt prima senzatia pe care o incercati, apoi dati click si pt cea de-a doua senzatie”. Da, existau cele doua desene, de fapt niste patrate in care erau reprezentati niste omuleti imortalizati in diferite ipostaze – negative intr-un patrat, pozitive in celalalt. N-am numarat cite „stari” erau surprinse, cred insa ca minimum vreo 12, pentru fiecare patrat. Ma uitam si nu-mi venea a crede. ADICA, brandul ordonator al sondajului voia sa stie DACA ma simt fericita/plictisita/normal/furioasa/satisfacuta/nemultumita/pusa in valoare (daca, folosind marca aia ma simt cumva mai sus fata de altii / daca-mi confera un sentiment de implinire/ superioritate) etc, etc. In fine, mai voiau baietii sa stie daca mi se pare mie ca marcile alea se poarta responsabil vizavi de mediu si daca eu consider ca ei au grija de familie/ se implica in viata mea/ a familiei/ a comunitatii si, de ce nu, as zice chiar a omenirii.

Nu. Nu-i de ris. E de groaza. Wtf? VORBIM DESPRE HIRTIE IGIENICA!  Idem pt restul de timpenii: detergenti, aspiratoare, guma de mestecat, chiloti, cratite si alte microunde…! Sigur, pot intelege, pina la un punct, manipularea prin advertising, folosirea sensibilitatilor, dorintelor, aspiratiilor indivizilor, in scopul de a-i determina sa se considere avansati cu inca o treapta in piramida lui Maslow, dar, damn! totul are o limita! Ok, o fi orgoliul cel care te impinge sa-ti iei Harley Davidson, Chanel 5 (da, nici mie nu-mi place, dar firma-mama cheltuieste anual o suma astronomica spre a mentine prestigiul acestei marci) sau Ferrari, caci, nu-i asa, odata ce l-ai achizitionat, gata, se cheama ca ai intrat in „lumea buna”. Sa extinzi insa practica asta la chestii pe care NIMENI nu le baga-n seama, e prea de tot! Si, ce ma ingrijoreaza e altceva: uite-asa, prin sondaje (d-astea), focus-grupuri, publicitate si advertoriale, PLUS sprijinul nemijlocit al fituicilor glossy, astia SPALA creierele tinerilor (unora, cel putin), care-s si-asa destul de ocupati si nehotariti spre care mall sa se indrepte…

Cu ceva vreme in urma am cunoscut o adevarata doamna, care, printre altele, a ocupat, ani buni, functia de director de marketing al mai multor case de parfumuri frantuzesti, exercitindu-si profesia nu doar in Franta, ci si in alte tari. Aflata acasa (in Romania) pt o perioada, a fost intrebata, intr-o conferinta de presa: „Totusi, pina la urma, CE face ca un parfum sa se vinda?” – „Parfumul insusi!” – a zimbit ea.  Respectiv, as adauga eu, „vinzi” marca, atit cit te tine buzunarul, dar ar fi optim sa vinzi produsul. Daca-l ai. Iar daca nu-l ai, PAI FA-L, DAR INCETEAZA SA NE IMPUI CAPUL CU FILOZOFII DE 2 LEI!

surse foto: http://www.activeshop.ro/2118-5537-large/hartie-igienica-euro.jpg; http://animalici.ro/files/2008/11/poze-caini-hartie-igienica.jpg
Published in: on 20 August 2011 at 10:06 pm  Lasă un comentariu  
Tags: ,

The URI to TrackBack this entry is: https://cartheo.wordpress.com/2011/08/20/delica-onda-sau-volare/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Lasă un răspuns

